Gitara.org

Teoria muzyki – Interwały

Autor: BulletProofCupid (Gitarzysci.pl)

Interwałów najłatwiej się uczyć na klawiszach, w teorii to po prostu odstępy pomiędzy dźwiękami. Tzn (tu posłużę się klawiaturą fortepianu) odstęp kwarty to po prostu odstęp czterech klawiszy. Jak masz np. dźwięk C to kwartę stworzysz dodając do tego kolejny czwarty dźwięk(w tym wypadku będzie to F). Tak samo sekunda to dwa najbliższe siebie dźwięki gamy naturalnej C-dur. Czyli na przykłąd C i D.
Ugh..nie wiem jak to bardziej łopatologicznie wytłumaczyć. Może pomogą opisy cyfrowe:
Pryma-1
Sekunda-2
Tercja-3
Kwarta-4
Kwinta-5
Seksta-6
Septyma-7

Każda ta liczba oznacza odległość w jakiej dane dźwięki znajdują się od siebie, czyli septyma to odległość siedmiu dźwięków,seksta sześciu,kwinta pieciu itd itp. Oczywiście jeżeli stworzysz kwartę np pomiędzy H i E to wyjdzie tryton a nie kwarta, ale na tym poziomie to wyższa szkoła jazdy (…)

Autor: Wilq (Gitarzysci.pl)

Interwały sa podstawa wszystkiego w muzyce 🙂 Każda melodia, skala, akord… wszystko opiera się na zależnościach miedzy dźwiękami. A miedzy dźwiękami występują właśnie odległości zwane interwałami.

Znając dobrze interwały jesteś w stanie tworzyć DOWOLNY akord, kiedy tylko chcesz =) Uczenie się skal ze znajomością interwałów tez daje większe profity, ponieważ na podstawie samych składników (interwałów budujących skale) jesteś w stanie określić do jakich akordów ona pasuje i jakie można na niej stworzyć.

Na początku interwal wydaje się być czymś abstrakcyjnym, ale postaraj się o nim nie myśleć jak o samej nazwie (coś w stylu „ok to jest tercja, ale co z tego?”), tylko skup się na tym, ze interwal tworzą dwa dźwięki i ich różnica w częstotliwości. Zobacz sobie budowę jakiegoś akordu, który potrafisz zagrać, zagraj go cały, a potem po kolei osłuchaj się z interwalami z jakich się składa, prawdopodobnie jak zrobisz to parę razu to zaczniesz je słyszeć wszystkie na raz w akordzie. Spróbuj sobie grac akordy molowy i durowy na zmianę (ale tylko trójdźwięk) i postaraj się wyłapać różnice miedzy nimi (ta różnica jest tercja, w molowym jest mała, a w durowym jest wielka) – te akordy różnią się jednym dźwiękiem, który nadaje im charakter, może uda Ci się go wyłapać… jest mnóstwo rożnych ćwiczeń i jeszcze więcej możesz sobie sam wymyślić 🙂 ale na początek podstawa jest nauczenie się nazw tych interwałów i ich położenia na gryfie =) Jak posiedzisz trochę w teorii i praktyce to będzie dla Ciebie czymś najbardziej naturalnym na świecie, ze seksta wielka od F to D, tryton od A to D#, a septyma określa charakter dominantowy akordu 🙂

Comments are closed.

Wykorzystuję pliki cookies w celu prawidłowego działania strony, korzystania z narzędzi analitycznych oraz zapewniania funkcji społecznościowych. Szczegóły znajdziesz w polityce prywatności. Czy zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies? Polityka prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

Przeczytaj poprzedni wpis:
Szkoła gry na gitarze „Rzemiosło i sztuka” Artura Lesickiego

Kiedy zobaczyłem słowo "konkurs" od razu zaświeciły mi się oczy. Konkurs! Uwielbiam tego typu projekty, więc po szybkim przeczytaniu regulaminu...

Zamknij