Gitara.org

Ćwiczenia dla gitarzystów. Skale i pasaże.

Coraz bardziej się opuszczam w pisaniu, ale niestety czasu zawsze brak. Dziś chciałbym poruszyć dość krótki temat, a mianowicie izolowanie problemów 🙂

Każdy kto poświęca trochę czasu na żmudne ćwiczenia techniczne zauważył, że czasem zdarzają się ćwiczenia/skale/pasaże itp, które nie sprawiają większych problemów z wyjątkiem może jednego przejścia palców na następną strunę. W takim wypadku, jak jest mały szkopuł, który trzeba pokonać większość powtarza dane ćwiczenie/skale/pasaż aż ta mała usterka z palcami zostanie naprawiona lub do ogólnego zwiększenia szybkości. Nikt nie ma nieskończenie wiele czasu na ćwiczenia, więc trzeba czas oszczędzać.

Co w takim razie zrobić, żeby poprawić swoja wydajność? Wyizolować problem 🙂
Idea jest całkiem prosta. Weźmy przykładowo pasaż GMaj7:

E|----------------2-3--
B|--------------3------
G|------------4--------
D|--------4-5----------
A|----2-5--------------
E|--3------------------

W tym pasażu najwięcej kłopotów sprawia jedno małe przejście związane z palcami serdecznym i małym. Żeby oszczędzić czas wyciągamy trudny element z pasażu/skali/ćwiczenia i traktujemy go jako osobne ćwiczenie:

E|------------------------------
B|------------------------------
G|--------4-----------4---------
D|----4-5---5-4---4-5---5-4-----
A|--5-----------5-----------5---
E|------------------------------
(oczywiście opalcowanie jak w pasażu, czyli palec serdeczny i mały)

Jeszcze jeden przykład z pasażu Gm7:

E|------------------7----
B|--------------6-8------
G|------------7----------
D|--------5-8------------
A|----5-8----------------
E|--7--------------------

W tym wypadku oprócz palców serdecznego i małego dochodzi nam problematyczny środkowy. To kolejny przypadek „trudnego miejsca”:

E|--------7-----------7---------
B|----6-8---8-6---6-8---8-6-----
G|--7-----------7---------------
D|------------------------------
A|------------------------------
E|------------------------------

Oczywiście nie jest to odkrycie Ameryki, ale nie wszyscy znają tę metodę. W celu ułatwienia ćwiczenia z metronomem (nie wszystkie problemy siedzą w metrum 4/4) zawsze można pierwszy lub/i ostatni dzwiek zagrac podwojnie (wtedy dochodzi cwiczenie innego kostkowania).

Każdy z Was najlepiej zna swoje problematyczne elementy i zastosuje ten pomysł do innych fragmentów. Powodzenia i owocnego doskonalenia techniki

Autor: Marek „WilQ” K. (http://chomikuj.pl/highwolf)

Comments are closed.

Wykorzystuję pliki cookies w celu prawidłowego działania strony, korzystania z narzędzi analitycznych oraz zapewniania funkcji społecznościowych. Szczegóły znajdziesz w polityce prywatności. Czy zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies? Polityka prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

Przeczytaj poprzedni wpis:
Teoria muzyki – Interwały

Autor: BulletProofCupid (Gitarzysci.pl) Interwałów najłatwiej się uczyć na klawiszach, w teorii to po prostu odstępy pomiędzy dźwiękami. Tzn (tu posłużę...

Zamknij