Techniki gry na gitarze – część 2
Portamento
Jest to po prostu świszczenie strun przy przestawianiu palców z jednej do drugiej pozycji. Na gitarze elektrycznej możliwe jest jeszcze wydobywanie podobnych dźwięków poprzez stłumienie strun i szorowanie kostką po strunach.
Pre-band
Podciągnięcie struny do określonej wysokości przed zagraniem dzwięku: full – cały ton, 1/2 – półton, 1/4 – ćwierćton, 1 1/2 – półtora tonu, 2 – dwa tony.
Pre-bend and release
Podciągnięcie struny a następnie uderzenie struny i opuszczenie o odpowiednią wartość: full – cały ton, 1/2 – półton, 1/4 – ćwierćton, 1 1/2 – półtora tonu, 2 – dwa tony.
Pull-off
Pull-of – jest to technika polegajaca na zagraniu wyższego dźwięku i oderwania palca lewej ręki tak aby wydobył się dzwięk bez trącania struny prawą ręką.
Rake
Rake – jest techniką gry na gitarze polegającą na przytłumieniu lewą ręką kilku strun przed zagraniem właściwego dźwięku.
Skipping
Jest to sposób gry bardziej związany z budową gitary niż z artykulacją. Otóż polega on na graniu po kilka dźwięków na jednej strunie, a następnie przechodzenie do gry nie na sąsiedniej strunie a na kolejnej. Opuszcza się w ten sposób co którąś strunę. Technika ta nie wymaga szczególnego zapisu.
Slide
E|--------------| H|--------------| G|----2-/(4)----| D|--------------| A|--------------| E|--------------|
Slide – jest to technika polegajaca na zagraniu pierwszego dźwięku i przesunięciu palca dociskając cały czas strunę do gryfu na określony próg. W tym przypadku jest to podjazd na strunie G z drugiego progu na czwarty. Po przesunięciu palca na odpowiedni próg nie uderzamy struny. Drugi dźwięk jest wydobywany bez użycia prawej ręki.
Wersja II:
E|--------------| H|--------------| G|----2-/-4-----| D|--------------| A|--------------| E|--------------|
Analogicznie jak w pierwszej wersji tylko po przesunięciu palca na odpowiedniu próg, prawą ręką uderzamy określoną strunę kostką, trzymając palec na danym progu (w tym przypadku będzie o czwarty próg) Drugi dźwięk jest wydobywany z użyciem prawej ręki.
Wersja III:
E|----------------| H|----------------| G|----4--(2)-----| D|----------------| A|----------------| E|----------------|
Jest to zjazd z określonego progu na strunie G na dany próg (w tym przypadku z czwartego na drugi). Po wykonaniu zjazdu nie uderzamy kostką struny. Drugi dźwięk jest wydobywany bez użyciem prawej ręki.
Wersja IV:
E|--------------| H|--------------| G|----4--2-----| D|--------------| A|--------------| E|--------------|
Jest to zjazd z określonego progu na strunie G na dany próg (w tym przypadku z czwartego na drugi). Po wykonaniu zjazdu uderzamy kostką strunę. Drugi dźwięk jest wydobywany z użyciem prawej ręki.
Wersja V:
E|--------------| H|--------------| G|------/-6-----| D|--------------| A|--------------| E|--------------|
Przed zagraniem dźwięku należy przeciągnąć palec lewej ręki z nieokreślonego niżej progu na danej strunie na dany próg (w tym przypadku szósty) i wtedy uderzyć prawą ręką daną strunę.
Wersja VI:
E|--------------| H|--------------| G|------6------| D|--------------| A|--------------| E|--------------|
Jest to zagranie danego dźwięku a następnie zjechanie do nieokreślonego niżej progu.
Staccato
Technika ta polega na tłumieniu wydobywanych dźwięków tworząc efekt odseparowania. Wykonanie takiej artykulacji polega na stawianiu palców nie między progami a na progach, wtedy opuszki tłumią grane dźwięki, bądź też kładąc kant dłoni na mostku.
Sweep
Autor: Jaymz. Sweep jest techniką, którą wymyslono po to, żeby oszczędzić sobie zbędnych ruchów ręką przy graniu solówek. Prawdziwym mistrzem sweepu okrzyknięto Yngwie Malmsteena, który chyba za bardzo wziął sobie to do serca i czasem przesadza z użyciem tej techniki.
Generalnie mówiąc, sweeping to nic innego jak tylko płynne zagranie akordów (lub ich częsci). Ta płynność polega na przesunięciu prawej (kostkującej) ręki po strunach. Trudność tej zagrywki to to, że należy dobrze skoordynować ruchy ręki kostkującej i zmianę palców na poszczególnych strunach.
Aby dobrze opanować tę technikę należy, tak jak w większości przypadków, zacząć od wolnego ćwiczenia prostych przykłądów. Kopalnią materiałów do tej techniki mogą być utwory na skrzypce tachich tuzów muzyki klasycznej, jak Paganini czy znany z muzyki organowej Bach. Utwory klasyczne aranżowane na gitarę elektryczną stanowią niezłą kopalnie ćwiczeń i zagrywek. Są też źródłem ciekawych rozwiązań harmonicznych. Poza tym, ćwiczenie tylko i wyłącznie gam, skal i areggiów jest bardzo efektywne, ale i z czasem nudne. Co więcej grając znane kawałki mistrzów skrzypiec jest niezłym wyzwaniem oraz wygląda bardzo efektownie.
Tapping
E|------------| H|---8-T-12---| G|------------| D|------------| A|------------| E|------------|
W technice gry na gitarze zwanej tapping, litera „T” oznacza to, iż prawą ręką gramy tak jak lewą czyli na gryfie. Palec lewej ręki jest na ósmym progu struny H, a palcem prawej ręki uderzamy w gryf na dwunastym progu strunę H (można też uderzyć a następnie oderwać palec techniką „pull-of”
Tremolo bar
Tremolo bar to jest podnoszenie i opuszczanie ramienia wibratora o określoną wartość: full – cały ton, 1/2 – półton, 1/4 – ćwierćton, 1 1/2 – półtora tonu, 2 – dwa tony.
Tryl
Szybkie granie dwóch dźwięków – najpierw hammer-on a potem pull-of.
Vibrato
Jest podciąganie i opuszczanie struny dociśniętej na określonym progu. Wykonuje się to dość szybko, rytmicznie.