Akordy Shell chords | Gitara.org
Gitara.org

Akordy Shell chords

Shell chords są to akordy złożone z dźwięków stanowiących podstawę brzmieniową. Jak wiemy najważniejsze dla akordu są tercja i septyma, dlatego najpierw przeglądnijmy ich położenia zanim dojdziemy do shell chordsów (które różnią się tylko dodaną prymą). W porównaniu z powerchordami, gdzie dzięki dwóm dźwiękom mogliśmy wydobyć w słuchaczu jedynie poczucie prymy akordu dwudźwięk z tercji i septymy daje o wiele większe możliwości przy zachowaniu całego trybu akordu! (Z wyjątkiem akordów z alterowaną kwintą, ale to już inna bajka)

Zobaczmy jak mogą wyglądać takie akordy na przykładzie prymy A:

brzmienie AMaj7 (A C# E G#) czyli interesują nas tylko C# i G#

E|---------------------4-9---------------------------
B|-----------------2-9-2-9---------------------------
G|------------6-13-1-6-------------------------------
D|-------6-11-6-11-----------------------------------
A|--4-11-4-11----------------------------------------
E|--4-9----------------------------------------------

Widząc, który dźwięk z powyższych dwudźwięków jest tercją, a który septymą, łatwo możemy tworzyć inne akordy przykładowo obniżając tercję i septymę o pół tonu uzyskamy akord Am7 (A C E G) więc dwudźwięk „podstawowy” będzie się składał z C i G

brzmienie Am7
E|---------------------3-8---------------------------
B|-----------------1-8-1-8---------------------------
G|------------5-12-0-5-------------------------------
D|-------5-10-5-10-----------------------------------
A|--3-10-3-10----------------------------------------
E|--3-8----------------------------------------------

Akordy dominant septymowe możemy równie łatwo „przyrządzić” 🙂 Używając kombinacji tercji małej i septymy wielkiej można nawet uzyskać brzmienie akordu AmMaj7 =)

Jak już wspomniałem na początku, shell chord (nie spotkałem się z polskim tłumaczeniem, więc zostawiam oryginalne) powstaje poprzez dodanie do tercji i septymy prymy lub inaczej mówiąc poprzez odjęcie od akordu kwinty (w przypadku czterodźwięków)

Podstawowe formy shell chordsów występują tak jak najpopularniejsze barowe z prymami na strunach E i A

shell chord z prymą na strunie E:

E|---------------------
B|---------------------
G|--5----6----6--------
D|--5----5----6--------
A|---------------------
E|--5----5----5--------
Am7  A7   AMaj7

W tym przypadku kolejność składników to: 1 3 7 (pryma, tercja, septyma)
Struna A – tam gdzie zazwyczaj leży w tym akordzie kwinta – pozostaje „nietknięta”, więc dysponujemy jednym palcem więcej, który może ułatwić prowadzenie linii basu lub dodać ciekawszy składnik akordu =)

W przypadku shell chordów z prymą na strunie A mamy do czynienia z dwoma opalcowaniami różniącymi się kolejnością składników, a co za tym idzie wysokością akordu:

E|---------------------
B|---------------------
G|--5-----5----6-------
D|--3-----4----4-------
A|--5-----5----5-------
E|---------------------
Dm7   D7   DMaj7

To jest wersja w kolejności 1 3 7. Widać, że akord jest skupiony, dlatego ma niższe i bardziej masywne brzmienie =)
Drugą wersją jest 1 7 3:

E|-------------------
B|--6----7----7------
G|--5----5----6------
D|-------------------
A|--5----5----5------
E|-------------------
Dm7  D7   DMaj7

Jaśniejsze brzmienie i jedna struna przestrzeni w razie gdyby trzeba było „wstawić” jakąś alterowaną kwintę 🙂

Powyższe „akordy” są świetnym punktem wyjścia do uczenia sie bardziej skomplikowanych akordów i czymś w rodzaju drogi na skróty do grania jazzowych czy bluesowych akompaniamentów dla początkujących. Łatwo do nich dodać ciekawe składniki i modyfikować dla swoich potrzeb. Polecam poszukanie innych pozycji z prymami na innych strunach =)

Autor: Marek „WilQ” K. (http://chomikuj.pl/highwolf)

Comments are closed.

Wykorzystuję pliki cookies w celu prawidłowego działania strony, korzystania z narzędzi analitycznych oraz zapewniania funkcji społecznościowych. Szczegóły znajdziesz w polityce prywatności. Czy zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies? Polityka prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

Przeczytaj poprzedni wpis:
Harmonia Jazzowa Na Gitarze

Artykuł ten objaśnia podstawy teorii muzyki i jest przeznaczony dla młodych muzyków, którzy interesują się jazzem i gitarą. Zawiera   dodatkowo...

Zamknij