Gitara.org

Łączenie najbliższą drogą (akordy)

Grając sekwencje następujących po sobie akordów powinniśmy starać się łączyć je w taki sposób, żeby minimalizować ruch głosów. Z grubsza oznacza to tyle, że jeżeli mamy dwa akordy, jeden po drugim, to powinniśmy użyć chwytów możliwie podobnych i możliwie blisko siebie. Dotyczy to wszystkich kolejnych akordów w utworze. Zastosowanie tej zasady do wszystkich następstw jest niemożliwe, więc trzeba od czasu do czasu skakać ręką po gryfie. Jednak starajmy się robić tego jak najmniej.

Wnikając głębiej w temat musimy poruszyć kwestię głosów. Każdy dźwięk w granym akordzie jest niczym jeden głos w chórze. Kiedy gramy kolejne akordy, możemy myśleć o nich jak o kolejnych akordach śpiewanych przez chór. Można wziąć jakiś prosty schemat harmoniczny (może być nieśmiertelny blues), ułożyć sobie akordy i prześledzić najpierw drogę górnego głosu. Następnie prześledzić drugi głos. Potem trzeci. Na końcu dolny. Dobrym ćwiczeniem jest śpiewanie (mruczenie, gwizdanie, cokolwiek) takiego śledzonego głosu. W ten sposób poznajemy wnętrze tego, co gramy. Akord przestaje być niepodzielnym tajemniczym tworem, zaczynamy słyszeć, w jaki sposób składa się z pojedynczych dźwięków.

Łączenie najbliższą drogą polega na tym, aby ruch tych głosów był jak najmniejszy.

Przykład

Najbardziej typowym zestawieniem akordów jest w jazzie tzw. II-V-I (dwa-pięć-jeden), na przykład Dm7-G7-Cmaj7.

E |---|---|---|---|---A---|---|---
B |---|---|---D---|---|---|---|---
G |---|---|---|---|---C---|---|---
D |---|---|---F---|---|---|---|---
A |---|---|---|---|---|---|---|---
E |---|---|---|---|---|---|---|---

Przejście z Dm7 do G7 wymaga przesunięcia dwóch dźwięków.

E |---|---|---G-<-|-<-|---|---|---
B |---|---|---D---|---|---|---|---
G |---|---|---|---B-<-|---|---|---
D |---|---|---F---|---|---|---|---
A |---|---|---|---|---|---|---|---
E |---|---|---|---|---|---|---|---

Rozwiązanie G7 na Cmaj7 wymaga przesunięcia dwóch pozostałych.

E |---|---|---G---|---|---|---|---
B |---C-<-|-<-|---|---|---|---|---
G |---|---|---|---B---|---|---|---
D |---|---E-<-|---|---|---|---|---
A |---|---|---|---|---|---|---|---
E |---|---|---|---|---|---|---|---

Artykuł dostępny pod GNU Free Documentation License 1.2.
Źródło: http://www.blizinski.pl/

Comments are closed.

Wykorzystuję pliki cookies w celu prawidłowego działania strony, korzystania z narzędzi analitycznych oraz zapewniania funkcji społecznościowych. Szczegóły znajdziesz w polityce prywatności. Czy zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies? Polityka prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

Przeczytaj poprzedni wpis:
Skala harmoniczna

Skala HARMONICZNA nie ma praktycznie nic wspólnego z pojęciem harmonii... harmonia to po prostu współbrzmienie dźwięków i występuje w każdej...

Zamknij