Chwyty na gitarę. Akordy molowe i durowe.

Żeby zagrać na gitarze jakąś piosenkę, jakiś utwór, czyli, żeby zaakompaniować sobie lub komuś powinno się znać akordy. Akord to minimum trójdźwięk. Pomiędzy tymi dźwiękami znajdują się określone dokładnie odległości, ale o tym powiem podczas naszego następnego spotkania. Dziś chciałbym podzielić się z Wami ośmioma podstawowymi akordami, których znajomość umożliwi zagranie wielu, wielu utworów niezależnie od gatunku muzycznego, choć można się domyśleć, że np. w jazzie często używa się bardziej zaawansowanych form akompaniamentu niż bazowanie wyłącznie na tych akordach. Nie mniej jednak są one w użyciu w tysiącach, a nawet w dziesiątkach tysięcy utworów. Przedstawię je w postaci diagramu, którego szablon widnieje poniżej:

E – struna E-wiolinowa
B – struna [ha]
G
D
A
E – struna E-basowa

Akordy zapisuje się używając wyłącznie wielkich liter. Używanie małych liter wynika wyłącznie z braku znajomości prawidłowej notacji. Akord molowy poza literką symbolizującą jego dźwięk podstawowy zaopatrzony jest ponadto w oznaczenie informujące nas o tym, że mamy do czynienia właśnie z akordem molowym, np. m, -, min, Mi. Najczęściej używa się w tym przypadku małej literki „m”. Na poziomie odpowiedniej struny umieszczać będę cyferki oznaczające numer progu, na którym przyciskamy palec. Cyferka „0” oznacza, że gramy „pustą” strunę, czyli gramy ją nie naciskając palcem na żadnym progu, natomiast znaczek „x” oznacza, że ta struna ma być stłumiona, innymi słowy, nie gra się jej w ogóle. Dźwięk w nawiasie oznacza, że możemy go zagrać, albo nie. Jeżeli nie chcemy zagrać tego dźwięku, nie gramy tej struny w ogóle. Żebyście nie mieli problemów z używaniem odpowiednich palców wprowadziłem w nawiasach oznaczenia tuż obok numeru progu. I tak kolejno:

1 – palec wskazujący
2 – palec środkowy
3 – palec serdeczny
4 – palec mały

A oto akordy :

E (czyt. E-dur) Em (czyt. E-moll)

E 0 E 0
B 0 B 0
G 1 (1) G 0
D 2 (3) D 2 (3)
A 2 (2) A 2 (2)
E 0 E 0

G A

E 3 (4) E 0
B 3 (3) B 2 (3)
G 0 G 2 (2)
D 0 D 2 (1)
A 2 (1) A 0
E 3 (2) E x

Am C

E 0 E 0
B 1 (1) B 1 (1)
G 2 (3) G 0
D 2 (2) D 2 (2)
A 0 A 3 (4 lub 3)
E x E (3)(3)

D Dm

E 2 (2) E 1 (1)
B 3 (3) B 3 (3)
G 2 (1) G 2 (2)
D 0 D 0
A x A x
E x E x

Mam nadzieję, że uda Wam się przejść przez to w miarę bezboleśnie. Pamiętajcie o tym, żeby każda struna zabrzmiała czysto, palce układać należy tuż przed progiem. Żeby w praktyce zastosować te akordy, np. w jakiejś piosence trzeba umieć płynnie przechodzić z jednego akordu do drugiego w ten sposób, żeby pomiędzy nimi nie było ani ułamka przerwy, chyba, że pauzy wymaga konkretny utwór. Zawsze na początku nie udaje się bez układania palec po palcu zmieniać akordów, ale przy konsekwentnym ćwiczeniu udaje się to po kilku tygodniach. Nie przejmujcie się więc chwilowymi niepowodzeniami tylko pomyślcie jaką frajdę sprawi Wam zagranie ulubionej piosenki zespołu Dżem.

Następnym razem opowiem o wartościach rytmicznych, z których świadome korzystanie jest podstawą do tworzenia różnych rytmów podczas akompaniamentu, czyli tzw. „bicie gitarowe„. Tymczasem życzę powodzenia przy akordach i do zobaczenia następnym razem.

Autor: Radosław Chwieralski

Artykuł udostępniony dzięki uprzejmości Radosława Chwieralskiego (http://chwieralski.com)

Back to Top

Wykorzystuję pliki cookies w celu prawidłowego działania strony, korzystania z narzędzi analitycznych oraz zapewniania funkcji społecznościowych. Szczegóły znajdziesz w polityce prywatności. Czy zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies? Polityka prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close