Podstawowa skala pentatoniczna

Pentatonika to skala złożona z pięciu stopni zbudowana w obrębie oktawy. Jest popularna między innymi w polskiej muzyce ludowej. Pentatonika pochodzi z języka greckiego i oznacza właśnie pięć dźwięków. Przykładem pentatoniki mogą być dźwięki pięciu kolejnych, czarnych klawiszy fortepianu.

Termin ten zasadniczo stosowany był w odniesieniu tylko do orientalnych skal muzycznych, jednak obecnie odnoszony jest również do wszystkich skal, które składają się z pięciu dźwięków.

Skala pentatoniczna była pierwszym etapem w kształceniu tonalności, wystąpiła we wszystkich kulturach na świecie. Wykształciła się ze skali ditonicznej i tritonicznej. Spotykana jest również w polskiej muzyce ludowej, jak np. w pieśni weselnej Chmiel.

Obecnie bardzo chętnie wykorzystywana m.in. w praktycznie wszystkich odmianach muzyki rozrywkowej, od bluesa począwszy.

Charakterystyczną cechą skal pentatonicznych jest to, że dźwiękiem centralnym jest dźwięk środkowy. Pentatonikę można zbudować w ten sposób, że od obranego dźwięku, zwanego dźwiękiem centralnym, tworzymy interwał sekundy wielkiej w górę i w dół oraz interwał kwarty czystej również w górę i w dół. Ten typ pentatoniki, starszej, nosi nazwę pentatoniki anhemitonicznej, czyli bezpółtonowej.

Tekst udostępniany na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach, z możliwością obowiązywania dodatkowych ograniczeń.
Źródło:Wikipedia

Blues w gitarowych riffach
Przedstawione w książce ciągi akordów są praktyczną pomocą w opanowaniu gitarowej techniki akordowej, akompaniamentu i podstaw harmonii. Zbiór jest interesujący nie tylko ze względu na opanowanie techniki akordowej i techniki akompaniamentu, ale także w celu rozwijania zmysłu improwizacji. Podręcznik prezentuje naturalną muzyczną formę 12-taktowego bluesa durowego (major) i molowego (minor). Na załączonej płycie znajdują się po dwie wersje bluesów prezentowanych w książce: 1 – solo plus akompaniament, 2 – akompaniament, do którego można tworzyć własne improwizacje.
Skale modalne w gitarowej improwizacji
Książka zawiera minimum wiedzy potrzebnej do zrozumienia budowy skal modalnych i dużo porad praktycznych. Celem podręcznika jest przede wszystkim wyrobienie słuchu i muzycznej intuicji grającego. Poczucie charakteru każdej ze skal oraz zrozumienie zasad towarzyszącej im harmonii umożliwi każdemu uczącemu się z tej książki korzystanie z nowej palety dźwiękowych środków wyrazu. Duża ilość przykładów nagranych na CD oraz akompaniamenty do samodzielnych prób w każdej ze skal są najlepszą drogą do tworzenia na gitarze własnych improwizacji.

3 komentarze

  1. Musze się przyczepić nazwy dźwięków.
    dzwięki są ułożone alfabetycznie:
    A B C D E F G

    W muzyce mamy 12 dzwięków,więc zamiast rozwijac dalszy ciag alfabetu poszczegolne dzwieki z ww. mają dodatkowe oznaczenia.
    I tak alabet muzyczny wygląda tak:

    A Ais B C Cis D Dis E F Fis G Gis

    Błędem jest pisac tak jak w artykule A B H C !!

  2. Chodzi tu o odwieczny problem notacji muzycznej =) W Polsce uzywa sie systemu gdzie wystepuje dzwiek H. Ogólnie na swiecie sytuacja wyglada tak jak wspomniales:
    A A# B C C# D D# lub
    A Bb B C Db D Eb E

    Niestety poprzez blad jakiegos mnicha przepisujacego stare notacje pojawil sie dzwiek H (w gotyckim alfabecie B i H sa bardzo podobne).

    Dlatego tez w Polsce i chyba krajach skandynawskich uczy sie zapisu z istniejacym dzwiekiem H:

    A B H C (czyli w polskim zapisie H = B, B = Bb)

  3. Nie rozumiem jednego- ale może to wynik braku mojej edukacji – cytat z artykułu:
    „Pentatonika skali molowej to dźwięki: 1,3,4,5 i 7, czyli dla A-moll: A C D E G.
    dla D-moll:
    dźwięki skali: E F G A H C D E pentatonika: E G A H D”

    czy jednak nie jest to przykład na e-moll???

Comments are closed.

Back to Top

Wykorzystuję pliki cookies w celu prawidłowego działania strony, korzystania z narzędzi analitycznych oraz zapewniania funkcji społecznościowych. Szczegóły znajdziesz w polityce prywatności. Czy zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies? Polityka prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close