Jak czytać tabulatury

Tabulatura jest to rodzaj zapisu muzyki (inne to nuty, akordy), jej plusem jest łatwość czytania i grania z niej, a minusem brak możliwości pokazania długości dźwięku (choć robiąc taby można to jakoś uwzględnić). Przeważnie w oryginalnych tabulaturach, pod tabem jest zapis nutowy, który pokazuje gitarzyście długości i odległości pomiędzy dźwiękami. Główną zasadę wytłumaczę na przykładzie Enter Sandman, intro z tej piosenki pamięta chyba każdy.

intro

e1---------------------------
H2---------------------------
G3---------------------------
D4--------5-------------5----
A5-----7--------7----7-------
E6--0-------6-5---0-------6-5

Główne zasady: e1,H2…E6 jest oznaczenie strun: e1 to najcieńsza, a E6 to najgrubsza. Te cyferki na kreskach (strunach) oznaczają progi na których musisz przyciskać daną strunę ( 0 – to pusta struna, nieprzyciskana). Taby czyta się od lewej do prawej, czyli to intro będziesz grał w następujący sposób: nie przyciskając żadnego progu grasz strunę E (najgrubszą), później trzymając palca na 7 progu grasz strunę A, następnie trzymając na 5 progu szarpiesz strunę D i tak dalej…

e1--------------------
H2--------------------
G3--------------------
D4--------8-----------
A5--------9-----------
E6--------0-----------

Jeśli liczby stąją w tym samym pionie to grasz to następująco: trzymając wskazującego palca na 8, „fucka” na 9 progu grasz 3 górne struny (struna E jest nie przyciskana) jednocześnie Powtarzanie:

e1|----------------------|
H2|----------------------|
G3|*--------------------*|
D4|*-------4----0-------*|
A5|-----2----2-----------|
E6|----------------------|

W tym takcie należy zwrócić uwagę na gwiazdki (*). Czytając tabulatury czasami może się pojawić takie coś, czyli gwiazdki na strunach G3 i D4 (np. One) i oznaczają one, że to co znajduje się pomiędzy jednymi gwiazdkami, a drugimi należy zagrać dwa razy, a dopiero potem dalszą część tabulatury. Na przykład:

                          x2 

e1|----------------------|-----|
H2|----------------------|-----|
G3|*--------------------*|-----|
D4|*-------4----0-------*|--2--|
A5|----------------------|--2--|
E6|-----3----3-----------|--0--|

Pierwszy takt grasz 3 razy (bo jest napisane x2 + gwiazdki [podwójne granie]), a następnie chwyt E5. Co do tych gwiazdek to najlepiej podczas nauki tabów puszczaj sobie oryginał piosenki i wtedy będziesz wiedział co się powtarza, a co nie. Czasami możecie się spotkać z takim czymś w/flanger. Takie oznaczenie zawsze znajduje się nad taktem i oznacza to z jakim efektem gitarowym należy zagrać poniższy fragment. Literka w/ oznacza (z angielskiego – with) z (czymś). Po polsku zabrzmi to tak z flangerem. Mogą się pojawić nazwy clean (czyli bez żadnego efektu), distortion (przester=czadzik), octavier, chorus, wah-wah (kaczka) itp. Jeżeli nic nie jest napisane to grasz to bez efektu (czyli clean). Tego oznaczenia używa się też do pokazania, w którym momencie należy grać jakiś niestandardowy riff (często nazywane: Rhy. Fill, Riff #1, Riff A, Fill 1). Oznaczenie znajduje się nad taktem, a dalej zapewne możemy znaleść określenie tego riffu (przykład tabulatura One). Oto opisany przykład użycia

w/                              x3      w/ Fill1
e|----------------------------|----------------------------|
H|----------------------------|----------------------------|
G|*--------------------------*|----------------------------|
D|*------------5-------------*|-------------5--------------|
A|---------7---------------7--|---------7---------------7--|
E|-----0-----------6---5------|-----0----------6---5-------|

Fill 1 w/wah-wah 

1|--------------0-----|
2|------------0-------|
3|----------0---------|
4|--------2-----------|
5|------2-------------|
6|----0---------------|

Pierwszy takt grasz 4 razy, za 5 razem wchodzi 2 gitara z akordem e-mol przy użyciem kaczki itd. Power Chords – nazywane też kwinty lub zerówki, chwyty przeważnie używane w rocku, hard/rocku, metalu itp., przeważnie grane z przesterem. Nie różnią się niczym od innych akordów, wydobywanie dźwięków jest tylko inne, ponieważ uderzamy (przeważnie) 3 struny.

        A5      B5      H5      C5     C#5      D5     D#5     E5        F5      F#5       G5
E1|-------------------------------------------------------------------------------------------
H2|-------------------------------------------------------------------------------------------
G3|-----2-------3-------4-------5-------6-------7-------8-------9--------10-------11-------12-
D4|-2---2---3---3---4---4---5---5---6---6---7---7---8---8---9---9---10---10--11---11--12---12-
A5|-2---0---3---1---4---2---5---3---6---4---7---5---8---6---9---7---10---8---11---9---12---10-
E6|-0-------1-------2-------3-------4-------5-------6-------7-------8--------9--------10------

    E5      F5     F#5      G5     G#5      A5      B5      H5      C5       C#5      D5

W tabulaturach występują też różne znaki lub literki, oznaczają różne techniki wydobywania dźwięków. Hammer-On (legato w górę)- literka „h” to skrót nazwy tej techniki. Należy zagrać pierwszy dźwięk, a drugi powstanie wtedy gdy energicznie przyłożymy palec na wyższy próg (przykład: intro Seek & Destroy).

-----------------------|-
-----------------------|-
-7h9-------------------|-
-----------------------|-
-----------------------|-
-----------------------|-

Pull-Of (legato w dół) – literka „p” to skrót nazwy tej techniki. Aby dobrze wykonać taką zagrywkę należy mieć przygotowane palce na odpowiednich progach i energicznie szarpnąć strunę z progu IX (palec trzeci) na VII (palec pierwszy).

-----------------------|-
-----------------------|-
-9p7-------------------|-
-----------------------|-
-----------------------|-
-----------------------|-

Hammer-On & Pull-Of/Pull-Of & Hammer-On (połączenie „h” z „p”) – w obu przypadkach gramy tylko pierwszy dźwięk. Resztą zajmuje się lewa ręka.

-----------------------|-
-----------------------|-
-7h9p7---9p7h9---------|-
-----------------------|-
-----------------------|-
-----------------------|-

Bending (podciągnięcie) – literka „b” to skrót nazwy tej techniki (nie we wszystkich tabach). Mając strunę przyciśniętą do np. XI progu, trzeba płynnie podciągnąć ją o jeden (pół, ćwierć, półtora, dwa) ton do góry – podciąganie jest skierowane w kierunku strun basowych. bardzo ważne jest, żeby podciągnięcie kończyło się na odpowiednim tonie, bo w przeciwnym razie można się nieźle zbłaźnić fałszując. Można sobie pomóc (jeśli mamy za mało siły w palcu) drugim i pierwszym palcem, które powinny leżeć odpowiednio na progach VIII i VII (jest to tak zwany motylek, można to zauważyć na końcu solówki w teledysku Nothing Else Matters).

      Full     1/2      1/4     1 1/2      2
----/---|----/---|----/---|----/---|----/---|-
---/----|---/----|---/----|---/----|---/----|-
-9/-----|-9/-----|-9/-----|-9/-----|-9/-----|-
--------|--------|--------|--------|--------|-
--------|--------|--------|--------|--------|-
--------|--------|--------|--------|--------|-

jest to podciągnięcie struny połączone z opuszczeniem jej do normalnej pozycji. Skrót literkowy to „r” (od relase)

Full      /
     ----/-----------------|-
     ---/------------------|-
     -9/--------------------|-
     -----------------------|-
     -----------------------|-
     -----------------------|-

Pre-Bend (podciągnięcie przed zagraniem dźwieku) – najpierw podciągamy, a potem gramy dźwięk. Poprawność techniki można w bardzo łatwy sposób sprawdzić grając dźwięk o dwa progi wyżej niż podciągany dźwięk.

Full  |
     -|--------------------|-
     -|--------------------|-
     -9---------------------|-
     -----------------------|-
     -----------------------|-
     -----------------------|-

Slide (ślizg po strunie) – przesuwamy palec wzdłuż gryfu według zaznaczonych w tabulaturze progów. Istnieje kilka rodzajów slide’ów:

sl.     sl.
-----------------------|-
-----------------------|-
-7/9-----97-----------|-
-----------------------|-
-----------------------|-
-----------------------|-

przesuwamy palec lewej ręki z początku gryfu od wskazanego progu i wtedy gramy właściwy dźwięk. Często stosowany zabieg w grze solowej

sl.
-----------------------|-
-----------------------|-
-/9--------------------|-
-----------------------|-
-----------------------|-
-----------------------|-

po zagraniu dźwieku szybo przesuwamy palec w dół gryfu

sl.
-----------------------|-
-----------------------|-
-9--------------------|-
-----------------------|-
-----------------------|-
-----------------------|-

Vibrato (wibracja struny) – wibrato lewą ręką (szybkie podciąganie i opuszczanie struny)

-----------------------|-
-----------------------|-
-9~~~~~~~~-------------|-
-----------------------|-
-----------------------|-
-----------------------|-

wibrato z wajchą, lub lewą ręką – dźwieki należy szybko podciągać o cały ton i opuszczać

-----------------------|-
-----------------------|-
-9/////-----------|-
-----------------------|-
-----------------------|-
-----------------------|-

Tryl – bardzo szybkie hammeringi i pullofy pomiędzy wskazanymi progami.

tr~~~~~~~~~~
-----------------------|-
-----------------------|-
-7(9)------------------|-
-----------------------|-
-----------------------|-
-----------------------|-

Tapping (młotkowanie) – wyższy dźwięk grany jest trzecim palcem prawej ręki – mocne uderzenie w środek progu. Dalej to juz czysty pull-off (przykład: solówka do One).

 T
-----------------------|-
-----------------------|-
-12p9------------------|-
-----------------------|-
-----------------------|-
-----------------------|-

Palm Mutting (struny tłumione prawą dłonią) – struny są częściowo tłumione prawą ręką przez przyłożenie jej tuż przed mostkiem.

            P.M.-------|
-----------------------|-
-----------------------|-
-------------2---------|-
-------------2---------|-
-0--0--0--0--0---------|-
-----------------------|-

Sweep Picking (czyli popularne arpeggio) trudna technika polegająca na płynnym przesunięciu kostki po strunach. W tym samym czasie należy szybko zmieniać palce na strunach.

sweep------|
-----12----------------|-
---13--13--------------|-
-14------14------------|-
-----------------------|-
-----------------------|-
-----------------------|-

Rake (czyli trochę uproszczony sweep) – jednym, płynnym ruchem należy przeciągnąć kostką po ztłumionch (nie dociścniętych) strunach. Fraza kończy się na w skazanym progu.

rake
---7-------------------|-
--X--------------------|-
-X---------------------|-
-----------------------|-
-----------------------|-
-----------------------|-

Muffeled Strings (tłumione struny) – ten zapis symbolizuje technikę wydobywania perkusyjnych dźwięków z gitary. Najzwyczajniej w świecie nie dociskamy strun palcami (tylko lekko je przykładamy do strun) do gryfu i gramy to kostką.

-----------------------|-
-----------------------|-
-XX--XX----------------|-
-XX--XX----------------|-
-----------------------|-
-----------------------|-

Natural Harmonic (flażolet naturalny) – flażolety naturalne wydobywane są przez lekkie dotknięcie struny dokładnie nad progiem. Trzeba pamiętać, że nie wszystkie progi wydadzą flażolety. Najłatwiej jest je osiągnąć nad III, IV, V, VII, XII i XIX progiem.

Harm.
-----------------------|-
-12--------------------|-
-----------------------|-
-----------------------|-
-----------------------|-
-----------------------|-

Artificial Harmonic (flażolet sztuczny) – dźwięk wydobywany jest w tradycyjny sposób, a flażolet dodajemy przez przyłożenie kciuka prawej ręki do struny w trakcie kostkowania.

A.H.
-----------------------|-
-----------------------|-
-9---------------------|-
-----------------------|-
-----------------------|-
-----------------------|-

Tremolo Bar (wajcha) – szybkie ruchy wajchą – grając dźwięk należy obniżyć wajchę o podaną liczbę tonów i puścić ją do normalnego położenia. Ta technika bardzo wyraźnie jest to uchwycenia na samym końcu solówki do Enter Sandman

w/trem. bar
 1   1
/  /
-----------------------|-
-----------------------|-
-7---9-----------------|-
-----------------------|-
-----------------------|-
-----------------------|-

Autor: Tasior

Back to Top

Wykorzystuję pliki cookies w celu prawidłowego działania strony, korzystania z narzędzi analitycznych oraz zapewniania funkcji społecznościowych. Szczegóły znajdziesz w polityce prywatności. Czy zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies? Polityka prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close