Skala harmoniczna

Skala HARMONICZNA nie ma praktycznie nic wspólnego z pojęciem harmonii… harmonia to po prostu współbrzmienie dźwięków i występuje w każdej skali i każdym akordzie więc skala harmoniczna z harmonia nie jest jakoś szczególnie związana.

Stworzenie skali molowej harmonicznej polega jedynie na podwyższeniu VII stopnia skali molowej (eolskiej), czyli tak jak już wspomniano:
A-moll = A B C D E F G A
A-moll harmoniczna = A B C D E F G# A

Dlaczego to jest przydatne? Jeżeli budujesz jakiś podkład akordowy to tworząc kadencje V-I w zwykłej skali molowej masz akordy Em7 – Am7, jak wiadomo, w takim wypadku bardziej dobitne byłoby użycie akordu dominantowego (dominanty) E7, ale przeszkadza nam tercja, czyli właśnie G 🙂 Dlatego w wielu standardach jazzowych występują progresje typu Dm7b5 – G7 – Cm7, czyli po prostu ii – V – I w tonacji molowej harmonicznej 🙂

Durowa harmoniczna tez występuje, polega jedynie na tym, ze obniżamy VI stopień skali:
C-dur = C D E F G A B C
C-dur harmoniczny = C D E F G Ab B C

Daje nam to trochę bardziej kolorowe akordy 😉 pojawia się bardzo przyjemny akord : Ab C E G (1 3 #5 7), czyli Ab+ lub AbMaj7+5, ogólnie ta skala trochę wywraca wykute pojecie o akordach budowanych na skali durowej 🙂 Wszystko jest warte eksplorowania ;]

Autor: wilq / Gitarzysci.pl

Back to Top

Wykorzystuję pliki cookies w celu prawidłowego działania strony, korzystania z narzędzi analitycznych oraz zapewniania funkcji społecznościowych. Szczegóły znajdziesz w polityce prywatności. Czy zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies? Polityka prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close