Jak czytać tabulatury

Tabulatura jest to rodzaj zapisu muzyki (inne to nuty, akordy), jej plusem jest łatwość czytania i grania z niej, a minusem brak możliwości pokazania długości dźwięku (choć robiąc taby można to jakoś uwzględnić). Przeważnie w oryginalnych tabulaturach, pod tabem jest zapis nutowy, który pokazuje gitarzyście długości i odległości pomiędzy dźwiękami. Główną zasadę wytłumaczę na przykładzie Enter Sandman, intro z tej piosenki pamięta chyba każdy.

intro

e1---------------------------
H2---------------------------
G3---------------------------
D4--------5-------------5----
A5-----7--------7----7-------
E6--0-------6-5---0-------6-5

Główne zasady: e1,H2…E6 jest oznaczenie strun: e1 to najcieńsza, a E6 to najgrubsza. Te cyferki na kreskach (strunach) oznaczają progi na których musisz przyciskać daną strunę ( 0 – to pusta struna, nieprzyciskana). Taby czyta się od lewej do prawej, czyli to intro będziesz grał w następujący sposób: nie przyciskając żadnego progu grasz strunę E (najgrubszą), później trzymając palca na 7 progu grasz strunę A, następnie trzymając na 5 progu szarpiesz strunę D i tak dalej…

e1--------------------
H2--------------------
G3--------------------
D4--------8-----------
A5--------9-----------
E6--------0-----------

Jeśli liczby stąją w tym samym pionie to grasz to następująco: trzymając wskazującego palca na 8, „fucka” na 9 progu grasz 3 górne struny (struna E jest nie przyciskana) jednocześnie Powtarzanie:

e1|----------------------|
H2|----------------------|
G3|*--------------------*|
D4|*-------4----0-------*|
A5|-----2----2-----------|
E6|----------------------|

W tym takcie należy zwrócić uwagę na gwiazdki (*). Czytając tabulatury czasami może się pojawić takie coś, czyli gwiazdki na strunach G3 i D4 (np. One) i oznaczają one, że to co znajduje się pomiędzy jednymi gwiazdkami, a drugimi należy zagrać dwa razy, a dopiero potem dalszą część tabulatury. Na przykład:

                          x2 

e1|----------------------|-----|
H2|----------------------|-----|
G3|*--------------------*|-----|
D4|*-------4----0-------*|--2--|
A5|----------------------|--2--|
E6|-----3----3-----------|--0--|

Pierwszy takt grasz 3 razy (bo jest napisane x2 + gwiazdki [podwójne granie]), a następnie chwyt E5. Co do tych gwiazdek to najlepiej podczas nauki tabów puszczaj sobie oryginał piosenki i wtedy będziesz wiedział co się powtarza, a co nie. Czasami możecie się spotkać z takim czymś w/flanger. Takie oznaczenie zawsze znajduje się nad taktem i oznacza to z jakim efektem gitarowym należy zagrać poniższy fragment. Literka w/ oznacza (z angielskiego – with) z (czymś). Po polsku zabrzmi to tak z flangerem. Mogą się pojawić nazwy clean (czyli bez żadnego efektu), distortion (przester=czadzik), octavier, chorus, wah-wah (kaczka) itp. Jeżeli nic nie jest napisane to grasz to bez efektu (czyli clean). Tego oznaczenia używa się też do pokazania, w którym momencie należy grać jakiś niestandardowy riff (często nazywane: Rhy. Fill, Riff #1, Riff A, Fill 1). Oznaczenie znajduje się nad taktem, a dalej zapewne możemy znaleść określenie tego riffu (przykład tabulatura One). Oto opisany przykład użycia

w/                              x3      w/ Fill1
e|----------------------------|----------------------------|
H|----------------------------|----------------------------|
G|*--------------------------*|----------------------------|
D|*------------5-------------*|-------------5--------------|
A|---------7---------------7--|---------7---------------7--|
E|-----0-----------6---5------|-----0----------6---5-------|

Fill 1 w/wah-wah 

1|--------------0-----|
2|------------0-------|
3|----------0---------|
4|--------2-----------|
5|------2-------------|
6|----0---------------|

Pierwszy takt grasz 4 razy, za 5 razem wchodzi 2 gitara z akordem e-mol przy użyciem kaczki itd. Power Chords – nazywane też kwinty lub zerówki, chwyty przeważnie używane w rocku, hard/rocku, metalu itp., przeważnie grane z przesterem. Nie różnią się niczym od innych akordów, wydobywanie dźwięków jest tylko inne, ponieważ uderzamy (przeważnie) 3 struny.

        A5      B5      H5      C5     C#5      D5     D#5     E5        F5      F#5       G5
E1|-------------------------------------------------------------------------------------------
H2|-------------------------------------------------------------------------------------------
G3|-----2-------3-------4-------5-------6-------7-------8-------9--------10-------11-------12-
D4|-2---2---3---3---4---4---5---5---6---6---7---7---8---8---9---9---10---10--11---11--12---12-
A5|-2---0---3---1---4---2---5---3---6---4---7---5---8---6---9---7---10---8---11---9---12---10-
E6|-0-------1-------2-------3-------4-------5-------6-------7-------8--------9--------10------

    E5      F5     F#5      G5     G#5      A5      B5      H5      C5       C#5      D5

W tabulaturach występują też różne znaki lub literki, oznaczają różne techniki wydobywania dźwięków. Hammer-On (legato w górę)- literka „h” to skrót nazwy tej techniki. Należy zagrać pierwszy dźwięk, a drugi powstanie wtedy gdy energicznie przyłożymy palec na wyższy próg (przykład: intro Seek & Destroy).

-----------------------|-
-----------------------|-
-7h9-------------------|-
-----------------------|-
-----------------------|-
-----------------------|-

Pull-Of (legato w dół) – literka „p” to skrót nazwy tej techniki. Aby dobrze wykonać taką zagrywkę należy mieć przygotowane palce na odpowiednich progach i energicznie szarpnąć strunę z progu IX (palec trzeci) na VII (palec pierwszy).

-----------------------|-
-----------------------|-
-9p7-------------------|-
-----------------------|-
-----------------------|-
-----------------------|-

Hammer-On & Pull-Of/Pull-Of & Hammer-On (połączenie „h” z „p”) – w obu przypadkach gramy tylko pierwszy dźwięk. Resztą zajmuje się lewa ręka.

-----------------------|-
-----------------------|-
-7h9p7---9p7h9---------|-
-----------------------|-
-----------------------|-
-----------------------|-

Bending (podciągnięcie) – literka „b” to skrót nazwy tej techniki (nie we wszystkich tabach). Mając strunę przyciśniętą do np. XI progu, trzeba płynnie podciągnąć ją o jeden (pół, ćwierć, półtora, dwa) ton do góry – podciąganie jest skierowane w kierunku strun basowych. bardzo ważne jest, żeby podciągnięcie kończyło się na odpowiednim tonie, bo w przeciwnym razie można się nieźle zbłaźnić fałszując. Można sobie pomóc (jeśli mamy za mało siły w palcu) drugim i pierwszym palcem, które powinny leżeć odpowiednio na progach VIII i VII (jest to tak zwany motylek, można to zauważyć na końcu solówki w teledysku Nothing Else Matters).

      Full     1/2      1/4     1 1/2      2
----/---|----/---|----/---|----/---|----/---|-
---/----|---/----|---/----|---/----|---/----|-
-9/-----|-9/-----|-9/-----|-9/-----|-9/-----|-
--------|--------|--------|--------|--------|-
--------|--------|--------|--------|--------|-
--------|--------|--------|--------|--------|-

jest to podciągnięcie struny połączone z opuszczeniem jej do normalnej pozycji. Skrót literkowy to „r” (od relase)

Full      /
     ----/-----------------|-
     ---/------------------|-
     -9/--------------------|-
     -----------------------|-
     -----------------------|-
     -----------------------|-

Pre-Bend (podciągnięcie przed zagraniem dźwieku) – najpierw podciągamy, a potem gramy dźwięk. Poprawność techniki można w bardzo łatwy sposób sprawdzić grając dźwięk o dwa progi wyżej niż podciągany dźwięk.

Full  |
     -|--------------------|-
     -|--------------------|-
     -9---------------------|-
     -----------------------|-
     -----------------------|-
     -----------------------|-

Slide (ślizg po strunie) – przesuwamy palec wzdłuż gryfu według zaznaczonych w tabulaturze progów. Istnieje kilka rodzajów slide’ów:

sl.     sl.
-----------------------|-
-----------------------|-
-7/9-----97-----------|-
-----------------------|-
-----------------------|-
-----------------------|-

przesuwamy palec lewej ręki z początku gryfu od wskazanego progu i wtedy gramy właściwy dźwięk. Często stosowany zabieg w grze solowej

sl.
-----------------------|-
-----------------------|-
-/9--------------------|-
-----------------------|-
-----------------------|-
-----------------------|-

po zagraniu dźwieku szybo przesuwamy palec w dół gryfu

sl.
-----------------------|-
-----------------------|-
-9--------------------|-
-----------------------|-
-----------------------|-
-----------------------|-

Vibrato (wibracja struny) – wibrato lewą ręką (szybkie podciąganie i opuszczanie struny)

-----------------------|-
-----------------------|-
-9~~~~~~~~-------------|-
-----------------------|-
-----------------------|-
-----------------------|-

wibrato z wajchą, lub lewą ręką – dźwieki należy szybko podciągać o cały ton i opuszczać

-----------------------|-
-----------------------|-
-9/////-----------|-
-----------------------|-
-----------------------|-
-----------------------|-

Tryl – bardzo szybkie hammeringi i pullofy pomiędzy wskazanymi progami.

tr~~~~~~~~~~
-----------------------|-
-----------------------|-
-7(9)------------------|-
-----------------------|-
-----------------------|-
-----------------------|-

Tapping (młotkowanie) – wyższy dźwięk grany jest trzecim palcem prawej ręki – mocne uderzenie w środek progu. Dalej to juz czysty pull-off (przykład: solówka do One).

 T
-----------------------|-
-----------------------|-
-12p9------------------|-
-----------------------|-
-----------------------|-
-----------------------|-

Palm Mutting (struny tłumione prawą dłonią) – struny są częściowo tłumione prawą ręką przez przyłożenie jej tuż przed mostkiem.

            P.M.-------|
-----------------------|-
-----------------------|-
-------------2---------|-
-------------2---------|-
-0--0--0--0--0---------|-
-----------------------|-

Sweep Picking (czyli popularne arpeggio) trudna technika polegająca na płynnym przesunięciu kostki po strunach. W tym samym czasie należy szybko zmieniać palce na strunach.

sweep------|
-----12----------------|-
---13--13--------------|-
-14------14------------|-
-----------------------|-
-----------------------|-
-----------------------|-

Rake (czyli trochę uproszczony sweep) – jednym, płynnym ruchem należy przeciągnąć kostką po ztłumionch (nie dociścniętych) strunach. Fraza kończy się na w skazanym progu.

rake
---7-------------------|-
--X--------------------|-
-X---------------------|-
-----------------------|-
-----------------------|-
-----------------------|-

Muffeled Strings (tłumione struny) – ten zapis symbolizuje technikę wydobywania perkusyjnych dźwięków z gitary. Najzwyczajniej w świecie nie dociskamy strun palcami (tylko lekko je przykładamy do strun) do gryfu i gramy to kostką.

-----------------------|-
-----------------------|-
-XX--XX----------------|-
-XX--XX----------------|-
-----------------------|-
-----------------------|-

Natural Harmonic (flażolet naturalny) – flażolety naturalne wydobywane są przez lekkie dotknięcie struny dokładnie nad progiem. Trzeba pamiętać, że nie wszystkie progi wydadzą flażolety. Najłatwiej jest je osiągnąć nad III, IV, V, VII, XII i XIX progiem.

Harm.
-----------------------|-
-12--------------------|-
-----------------------|-
-----------------------|-
-----------------------|-
-----------------------|-

Artificial Harmonic (flażolet sztuczny) – dźwięk wydobywany jest w tradycyjny sposób, a flażolet dodajemy przez przyłożenie kciuka prawej ręki do struny w trakcie kostkowania.

A.H.
-----------------------|-
-----------------------|-
-9---------------------|-
-----------------------|-
-----------------------|-
-----------------------|-

Tremolo Bar (wajcha) – szybkie ruchy wajchą – grając dźwięk należy obniżyć wajchę o podaną liczbę tonów i puścić ją do normalnego położenia. Ta technika bardzo wyraźnie jest to uchwycenia na samym końcu solówki do Enter Sandman

w/trem. bar
 1   1
/  /
-----------------------|-
-----------------------|-
-7---9-----------------|-
-----------------------|-
-----------------------|-
-----------------------|-

Autor: Tasior

Back to Top