Gitary LAG – akustyczne Mistrzostwo Świata

Teraz z grubym pokrowcem T.Burton i pasem gratis!

Firma LAG należy do tej części przemysłu muzycznego, którą trzeba przedstawić szerszej publiczności. Nie oznacza to jednak, że mamy do czynienia z raczkującym producentem, wręcz przeciwnie. Lag, przez 25 lat istnienia, funkcjonował jako elitarna pracowania lutnicza wykonująca instrumenty z najwyższej półki dla mistrzów gitary akustycznej. Zebrane bezcenne doświadczenia pozwoliły zacząć rewolucję, której pierwszym dzieckiem jest LAG T66 D – instrument wyznaczający standard.

Wydawać by się mogło, że ciężko jest wyróżnić z tłumu innych instrument za niecałe 600zł. Jak tego dokonać, skoro gitara ma być tania? Okazuje się, że jednak można.

Oglądając gitarę Lag T66D widzimy, iż nic nie zostało pozostawione przypadkowi. Detale zostały połączone w perfekcyjną całość, tworząc wrażenie instrumentu z wyższej półki. Co ważne, wrażenie to narasta w miarę upływu czasu. Im więcej się gra na tym akustyku, tym głębiej zapada on w serce.

Podstawowa różnica między Lagiem a innymi gitarami zaistniała już w głowie projektantów. Otóż, każdy z pojedynczych elementów składających się na gitarę zyskał indywidualny, niepowtarzalny charakter, dzięki czemu wygląd gitary to kompozycja smaku i elegancji. Drewno, którym posługują się lutnicy Laga to selekcjonowany palisander, mahoń i świerk.

Patrząc na podstrunnicę widzimy, że została ona wykonana ze specjalnie wybranego kawałka drewna. Fantazyjnie ułożone słoje cieszą oko. Popuszczając wodze wyobraźni, można dostrzec egzotyczne zachody słońca i poczuć tropikalny klimaty, w którym rosło drzewo palisandrowe.

Progi w gitarze Lag T66 D to rozmiar medium. Zostały one starannie osadzone w podstrunnicy, a ich krawędzie zeszlifowano tak, iż są niewyczuwalne pod palcami.

Gryf – to mahoń najwyższej jakości. Próżno szukać na nim minimalnych sęków, czy innych wad. Barwa zastosowanego drewna ma ciepły, złocisty odcień, który dodaje mu szlachetnego wyglądu.

Ergonomia gryfu nie budzi zastrzeżeń, Jest bardzo wygodny, minimalizuje uczucie zmęczenia, nawet przy dość intensywnym graniu.

Główka jest autorskim projektem lutników LAG’a. Łączy ona klasyczny styl western z francuską finezją. Za jej charakter wizualny odpowiadają linie łuków, które dynamizują tradycyjną formę, wprowadzając element świeżości. Jako jedna z nielicznych firm, Lag nakleja na główkę mahoniową , frezowaną nakładkę podnosząc w ten sposób atrakcyjność wizualną tego elementu.

Klucze do strojenia również są oryginalnym elementem producenta. O ile sam sposób działania mechanizmu stroików to rozwiązanie spotykane we wszystkich gitarach, to główka klucza ma oryginalne wzornictwo, które uzupełnia stylistycznie gitarę.

Wierzch gitary to sklejka świerkowa. Tradycyjnie wybrano doskonały, pozbawiony wad fragment. Otwór rezonansowy ozdobiony został minimalistyczną czarną rozetą z żyłkami w kolorze kości słoniowej. Dodatkowo, w najszerszym miejscu rozety, znalazł się ozdobny krzyż.

Mostek wykonany został z drewna palisandrowego. Tak jak podstrunnica, mostek wykonano z drewna o ciekawym rysunku. Profil mostka ma umiarkowaną wysokość, jego powierzchnia znajduje się na takiej samej wysokości jak podstrunnica. W mostku osadzono siodełko z tworzywa sztucznego, które posiada zapas wysokości, tak by umożliwić gitarzyście indywidualne dostosowanie akcji strun. Powierzchnia styku mostka z płytą wierzchnią pudła jest duża, co gwarantuje znakomite przenoszenie drgań strun na pudło rezonansowe.

Na uznanie zasługuje dokładność wykonania tyłu pudła gitary. Wykonany jest on z 2 kawałków mahoniu połączonych ze sobą na środku. Lutnicy tak dobrali rysunek drewna, iż dostrzeżenie łączenia jest bardzo trudne. Tył wygląda jak wykonany z jednego kawałka. Inne firmy mogłyby się uczyć.

Krawędzie instrumentu również zasługują na uwagę. Zastosowano półokrągły, czarny binding, z jedną żyłką w kolorze kości słoniowej. Szerokość połączenia dobrano tak, by nie zakłócić harmonii wizualnej instrumentu.

Brzmienie: nie można go inaczej opisać niż świetne. Gitara odzywa się głębokim dźwiękiem, posiada mocny dół i jasną, ale nie jaskrawą górę. Środek pasma jest bardzo klarowny. Przy graniu akordami można rozróżnić brzmienie każdej ze strun. Niebagatelny wpływ na jakość brzmienia ma również gruba powłoka lakiernicza. Gołym okiem widać że na pudle lakieru jest więcej niż w innych instrumentach o podobnej cenie.

Podsumowując: LAG T66D jest gitarą, która ustanawia nowy standard jakości. Mam wrażenie, że firma ta buduje swoją siłę na bezkompromisowym podejściu do kwestii wykonania. W czasach, gdy inni producenci szukają oszczędności przenosząc produkcję na koniec świata, Lag spokojnie produkuje najlepsze akustyki.

– Maszynki: Satynowe, czarne wykończenie,
– Klucze: Czarne, satynowe High Precision, Tulip,
– Siodełko: Czarny grafit,
– Gryf, główka: Miodowy mahoń, satynowe,
– Podstrunnica: Indonezyjski Palisander,
– Płyta wierzchnia: Świerk,
– Tył i boki: Miodowy mahoń,
– Binding: Czarny/ kość słoniowa,
– Mostek: Indonezyjski Palisander (siodełko, czarny grafit,
– Wykończenie korpusa: Wysoki połysk,
– Opcjonalnie: Wersja leworęczna,

 

Autor: BigBeat.pl

Back to Top

Wykorzystuję pliki cookies w celu prawidłowego działania strony, korzystania z narzędzi analitycznych oraz zapewniania funkcji społecznościowych. Szczegóły znajdziesz w polityce prywatności. Czy zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies? Polityka prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close