Kostkowanie na gitarze

Kostkowanie. Nasza lewa ręka (u praworęcznych) ma do dyspozycji mnóstwo technik: podciągi, wibrato, legato, flażolety itp. Wydawać by się mogło, że prawa ręka ma tylko kostkować równo i będzie dobrze. Niestety jak to na gitarze bywa – nie jest tak łatwo i istnieje kilka ciekawych (pewnie znanych większości z Was) technik kostkowania.

Kostkowanie naprzemienne (Alternate picking)

Podstawowy arsenał w dłoni gitarzysty. Kostkujemy zawsze zaczynając od kostkowania w dół i wygląda to tak: dół góra dół góra dół góra

Żadnych tajemnic. Szkoła gry na gitarze.
Żadnych Tajemnic to bezkompromisowy zestaw, w skład którego wchodzi obszerna książka, oraz trzy płyty CD. Dziesiątki kolorowych zdjęć, ogromny zestaw ćwiczeń i diagramów, a co najważniejsze, obszerne komentarze autora, nareszcie umożliwiają samodzielną i efektywną naukę! Dołączone płyty CD zawierają nie tylko ćwiczenia, ale także przykłady improwizacji, oraz podkłady do samodzielnego doskonalenia poznanych zagadnień.

Skala C-dur

^ – kostkowanie w dół
V – kostkowanie do góry

^ V ^ V ^ V ^ V ^ V ^ V ^ V ^
E|---------------------------------7-8----------
B|----------------------------8-10--------------
G|---------------------7-9-10-------------------
D|--------------7-9-10--------------------------
A|-------7-8-10---------------------------------
E|--8-10----------------------------------------
1 i 2 i 3 i 4 i

Specjalnie wypisałem odliczanie taktu, bo widać, że w „alternate picking” każde uderzenie w dół przypada na silną część taktu. To jest główna zaleta – czytanie rytmu kostką.

Czytanie rytmu:

V V V V V ^ V ^ V
E|-----------------------------------
B|-----------------------------------
G|-----------------------------------
D|-----------------------------------
A|-----------------------------------
E|-0----0----0----0----0--1--0--1--0-

Załóżmy, że każde „0” (dźwięk E) jest grane jako ćwierćnuta (czyli na każde uderzenie metronomu). Kostkujemy je wszystkie w dół. Jak między uderzeniami w dół wprowadzimy uderzenia od dołu to automatycznie gramy ósemki. W ten sam sposób można czytać rytmy z szesnastkami, wtedy każdą ćwierćnutę i ósemkę uderzamy z góry, a wszystkie szesnastki będą gdzieś pomiędzy.

Drugą specyficzną cechą tego kostkowania jest bardzo równomierne brzmienie – dźwięki są ładnie od siebie oddzielone.

Kostkowanie Sweep Picking

Ten typo kostkowania używany jest najczęściej do szybkich rockowo-metalowych przebiegów po pasażach akordów. Ruch kostki polega na zjeżdżaniu po strunach w dół i w górę. Lewa ręka natomiast dba o to, żeby tlumić dźwięki tuż po ich wydobyciu.

^  ^ ^ ^ ^ V  ^  V V V V V
E|-----------7-10-10-7---------------
B|---------8-----------8-------------
G|-------7---------------7-----------
D|-----9-------------------9---------
A|--10-----------------------10------
E|-----------------------------------

Bardzo efektowna technika. Dzięki niej można łatwo robić bardzo szybkie przebiegi po dużych interwałach. Przy wysokim tempie daje wrażenie „pływania” dźwięków.

Kostkowanie Economy Picking

Jest to technika łącząca w sobie sweep i alternate. Grając na jednej strunie zawsze kostkujemy naprzemiennie, jednak podczas przechodzenia na inne struny kostkujemy w kierunku przejścia:

Skala C-dur

^ V ^ V ^ ^ V ^ ^ V ^ ^ V ^ V
E|---------------------------------7-8----------
B|----------------------------8-10--------------
G|---------------------7-9-10-------------------
D|--------------7-9-10--------------------------
A|-------7-8-10---------------------------------
E|--8-10----------------------------------------
1 i 2 i 3 i 4 i

Dzięki tej technice o wiele szybciej możemy grać. W kostkowaniu naprzemiennym, żeby zachować konsekwentnie ruch „dół góra dół góra” czasem trzeba dość niewygodnie przechodzić na inne struny. Economy picking bardzo minimalizuje i ułatwia ruch kostki. Szybkość i płynność tej techniki trochę przypomina granie legato. Jednak nie jest tak kolorowo, bo widać, że kostkując ekonomicznie tracimy możliwość czytania rytmu kostką. Ogólnie w tej technice trudniej jest zachować równy rytm i wymaga ciężkich ćwiczeń z metronomem.

Kostkowanie Hybrid Picking

Kostkowanie hybrydowe to połączenie grania kostką wraz z grą palcami. Szczególnie przydatne w zagrywkach country (chicken picking) oraz w jazzie do grania czterodźwięków:

Ś-środkowy; S-serdeczny; M-mały
M
M S
S Ś M
^ Ś ^ V Ś S
E|----------------------------
B|---5-5-----5----------------
G|---4-4-----4----------------
D|---5-5---5------------------
A|-3---3-3--------------------
E|----------------------------

Przy tej technice są zazwyczaj dwa problemy:
– niezależny ruch kostki w dół i w górę razem z wydobywaniem dźwięków palcami
– różnica w głośności dźwięków wydobywanych kostką i palcami

Ta technika świetnie się nadaje w miejscach, gdzie nie możemy wydobyć akordu jednym pociągnięciem kostki lub chcemy uzyskać charakterystyczne „palcowe” brzmienie bez chowania kostki w ręce podczas grania.

Nie ma jednej najlepszej metody kostkowania. Zazwyczaj dobrze jest mieć szeroki wachlarz techniczny i dobierać styl do swoich potrzeb. W internecie jest mnóstwo dobrych ćwiczeń na każdy rodzaj kostkowania, więc wystarczy poszukać. W przyszłości pewnie będę umieszczał różne ćwiczenia na kostkowanie pomiędzy zagadnieniami teoretycznymi 🙂

Autor: Marek “WilQ” K. (http://chomikuj.pl/highwolf)

Back to Top

Wykorzystuję pliki cookies w celu prawidłowego działania strony, korzystania z narzędzi analitycznych oraz zapewniania funkcji społecznościowych. Szczegóły znajdziesz w polityce prywatności. Czy zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies? Polityka prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close