Gitara.org

Akordy barowe (chwyty barowe)

Na początek drugiej części praktycznej pewnie coś banalnego dla większości gitarzystów, ale rozpisane być musi – akordy barowe. Akord barowy to akord z tzw. poprzeczką (barre). Poprzeczka polega na dociśnięciu palcem (najczęściej wskazującym) więcej niż jednej struny. Dwa najpopularniejsze typy akordów barowych to typ E i typ A. Typy akordów barowych biorą swoją nazwę od struny, na której znajduje się pryma akordu i jednocześnie od podstawowych akordów otwartych. Poniżej przykłady dwóch akordów barowych F-dur i Bb-dur. Obok dla przypomnienia akordy otwarte E-dur i A-dur:

Typ „E”

Akord F-dur             Akord E-dur
E|-O-|---|---|---|---|  E|---|---|---|---|---|
B|-O-|---|---|---|---|  B|---|---|---|---|---|
G|-O-|-O-|---|---|---|  G|-O-|---|---|---|---|
D|-O-|---|-O-|---|---|  D|---|-O-|---|---|---|
A|-O-|---|-O-|---|---|  A|---|-O-|---|---|---|
E|-O-|---|---|---|---|  E|---|---|---|---|---|

Typ „A”

Akord Bb-dur            Akord A-dur
E|-O-|---|---|---|---|  E|---|---|---|---|---|
B|-O-|---|-O-|---|---|  B|---|-O-|---|---|---|
G|-O-|---|-O-|---|---|  G|---|-O-|---|---|---|
D|-O-|---|-O-|---|---|  D|---|-O-|---|---|---|
A|-O-|---|---|---|---|  A|---|---|---|---|---|
E|---|---|---|---|---|  E|---|---|---|---|---|

Jak widzimy Akord barowy typu E powstaje poprzez przesunięcie akordu E i dodanie poprzeczki. Analogicznie sytuacja przedstawia się z akordem A-dur i Bb-dur. Największą zaletą akordów barowych jest ich „przesuwalność”. Dzięki swojej budowie ten sam kształt akordu można przesunąć na dowolny próg i uzyskać kolejne akordy. Tak więc znając wszystkie dźwięki na strunach E i A możemy chwycić wszystkie 12 akordów durowych w dwóch miejscach. Ale to nie wszystko! (zabrzmiało jak w telemarkecie 😉 ) W ten sam sposób można utworzyć akordy mollowe:

Typ „E”

Akord F-moll            Akord E-moll
E|-O-|---|---|---|---|  E|---|---|---|---|---|
B|-O-|---|---|---|---|  B|---|---|---|---|---|
G|-O-|---|---|---|---|  G|---|---|---|---|---|
D|-O-|---|-O-|---|---|  D|---|-O-|---|---|---|
A|-O-|---|-O-|---|---|  A|---|-O-|---|---|---|
E|-O-|---|---|---|---|  E|---|---|---|---|---|

Typ „A”

Akord Bb-moll           Akord A-moll
E|-O-|---|---|---|---|  E|---|---|---|---|---|
B|-O-|-O-|---|---|---|  B|-O-|---|---|---|---|
G|-O-|---|-O-|---|---|  G|---|-O-|---|---|---|
D|-O-|---|-O-|---|---|  D|---|-O-|---|---|---|
A|-O-|---|---|---|---|  A|---|---|---|---|---|
E|---|---|---|---|---|  E|---|---|---|---|---|

To jest cudowne w akordach barowych… Mamy tylko cztery „schematy” do zapamiętania i opanowania, a potrafimy uchwycić 48 akordów, ponieważ 12 dźwięków x 2typy x 2tryby (dur i moll) = 48 🙂

PODPOWIEDŹ: wielu gitarzystów obdarzonych grubszymi palcami ma problem z chwyceniem akordów durowych typu A, ponieważ nie mieszczą się trzy palce tam gdzie powinny. Sam również należę do tej grupy. Rozwiązaniem tego problemu jest dociśnięcie tych trzech strun palcem serdecznym tworząc druga poprzeczkę. Trzeba tylko uważać, żeby nie przytłumić struny E1.

W tym momencie skończę z prezentacją akordów w postaci schematów, a przejdziemy do przedstawiania ich na tabulaturze. Przybędzie ich trochę , więc wygodniej będzie czytać z tabulatury.

Wstęp do akordów barowych skończony, więc możemy się zabrać za akordy septymowe.
W tej części poznamy trzy najważniejsze rodzaje akordów septymowych:

  • dur-septymowe
  • moll-septymowe
  • dominant-septymowe

Tabulatura:

Pryma na strunie E
CMaj7   Cm7   C7
E|---8-------8-----8---
B|---8-------8-----8---
G|---9-------8-----9---
D|---9-------8-----8---
A|---10------10----10--
E|---8-------8-----8---

Pryma na strunie E
CMaj7   Cm7   C7
E|---3-------3-----3---
B|---5-------4-----5---
G|---4-------3-----3---
D|---5-------5-----5---
A|---3-------3-----3---
E|---------------------

Autor: Marek “WilQ” K. (http://chomikuj.pl/highwolf)

Comments are closed.

Przeczytaj poprzedni wpis:
Funkcje harmoniczne

Pojęcie funkcji harmonicznej ma sens tylko w kontekście tonacji. Zakładając, że poruszamy się w określonej tonacji, możemy wskazać pewne akordy...

Zamknij