Gitara.org

Akord rozbity na kawałki czyli ARPEGGIO

Arpeggio to nic innego jak dźwięki akordu grane pojedynczo. Jest to świetne narzędzie do bezpiecznego poruszania się po progresjach. Arpeggio postrzega się podobnie jak skale gitarowe – jako jakiś układ na gryfie.

Arpeggio na gryfie gitary

Uczenie się arpeggio na gryfie to dość trudna sprawa. Dlaczego? Bo jest dużo małych pozycji. Tak samo trudne jest opanowanie wszystkich skal diatonicznych i płynne poruszanie się między nimi bez zmiany pozycji. Jeżeli poświęciliśmy trochę czasu na opanowywanie pozycji skali durowej to można teraz ją wykorzystać do „wyciągania” pasaży (pasaż = arpeggio). Wynika to z logicznego założenia, że jeżeli akord można zbudować z dźwięków skali, to w skali te dźwięki występują. Dodatkowo podczas chwytania akordu wykorzystujemy tylko kilka z możliwych dźwięków leżących w skali, bo pozostałe albo nie są możliwe do uchwycenia, albo po prostu powodują, że chwycenie ich uniemożliwia chwycenie kluczowego składnika.

2 x Szkoła gitarowa Krzysztofa Błasia
książka 192 stron A4 + 3xCD + 2xDVD (ponad 4 godz)

Oczywiście opierając się na skali durowej możemy jedynie kilka rodzajów akordów „wyciągnąć”, ale znając pozycje dźwięków w każdym pasażu w każdej pozycji, będziemy mieli świetne podstawy do modyfikowania poznanych już akordów i dodawania/zmieniania kolejnych składników.

Zaczniemy od dobrze nam znanej pierwszej pozycji skali C-dur. Poniżej pojawią się diagramy pasaży akordów septymowych znajdujących się „wewnątrz” tej pozycji.

Skala C-dur I pozycja
E|---|-O-|---|-O-|-O-|---|---|---|---|
B|---|---|-O-|---|-O-|---|---|---|---|
G|---|-O-|---|-O-|-O-|---|---|---|---|
D|---|-O-|---|-O-|-O-|---|---|---|---|
A|---|-O-|-O-|---|-O-|---|---|---|---|
E|---|-O-|-O-|---|-O-|---|---|---|---|
VIII

CMaj7 (C E G B)
E|---|-O-|-O-|---|---|---|---|---|---|
B|---|---|-O-|---|---|---|---|---|---|
G|---|---|---|-O-|---|---|---|---|---|
D|---|---|---|-O-|-O-|---|---|---|---|
A|---|-O-|---|---|-O-|---|---|---|---|
E|---|-O-|-O-|---|---|---|---|---|---|
VIII

Dm7 (D F A C)
E|---|---|-O-|---|-O-|---|---|---|---|
B|---|---|---|---|-O-|---|---|---|---|
G|---|-O-|---|---|-O-|---|---|---|---|
D|---|-O-|---|---|-O-|---|---|---|---|
A|---|---|-O-|---|---|---|---|---|---|
E|---|---|-O-|---|-O-|---|---|---|---|
VIII

Em7 (E G B D)
E|---|-O-|---|---|-O-|---|---|---|---|
B|---|---|-O-|---|---|---|---|---|---|
G|---|-O-|---|-O-|---|---|---|---|---|
D|---|---|---|-O-|---|---|---|---|---|
A|---|-O-|---|---|-O-|---|---|---|---|
E|---|-O-|---|---|-O-|---|---|---|---|
VIII

FMaj7 (F A C E)
E|---|---|-O-|---|---|---|---|---|---|
B|---|---|---|---|-O-|---|---|---|---|
G|---|---|---|-O-|-O-|---|---|---|---|
D|---|-O-|---|---|-O-|---|---|---|---|
A|---|-O-|-O-|---|---|---|---|---|---|
E|---|---|-O-|---|---|---|---|---|---|
VIII

G7 (G B D F)
E|---|-O-|---|---|---|---|---|---|---|
B|---|---|-O-|---|---|---|---|---|---|
G|---|-O-|---|---|-O-|---|---|---|---|
D|---|---|---|-O-|---|---|---|---|---|
A|---|---|-O-|---|-O-|---|---|---|---|
E|---|-O-|---|---|-O-|---|---|---|---|
VIII

Am7 (A C E G)
E|---|---|-O-|---|---|---|---|---|---|
B|---|---|-O-|---|-O-|---|---|---|---|
G|---|---|---|-O-|---|---|---|---|---|
D|---|-O-|---|---|-O-|---|---|---|---|
A|---|-O-|---|---|-O-|---|---|---|---|
E|---|---|-O-|---|---|---|---|---|---|
VIII

Bm7-5 (B D F A)
E|---|-O-|---|---|-O-|---|---|---|---|
B|---|---|---|---|-O-|---|---|---|---|
G|---|-O-|---|---|-O-|---|---|---|---|
D|---|-O-|---|-O-|---|---|---|---|---|
A|---|---|-O-|---|---|---|---|---|---|
E|---|-O-|---|---|-O-|---|---|---|---|
VIII

Gdyby te wszystkie pozycje wydrukować na foliach i nałożyć je na siebie to wyszedłby nam obraz skali C-dur. Pytanie: Dlaczego mamy się uczyć odrębnych pozycji, kiedy można grac po prostu skalę i uważać na dźwięki? Odpowiedź znów jest prosta, bo schematy lepiej widzimy. Jak myślisz sobie „C-dur” to ciężko sobie w głowie rozbić pozycje na poszczególne pasaże i jednocześnie jeszcze na osobne interwały dla każdego. Tworzenie takich małych szufladek pozwala szybciej sięgać do tego co jest nam potrzebne 🙂

Podczas takiego ćwiczenia pasaży w pozycjach skali durowej dobrze jest cały czas widzieć jakie jeszcze dźwięki należą do całej pozycji. Umiejętność widzenia pozycji na gryfie jest ważna. Po prostu w każdej chwili powinniśmy po prostu „widzieć” pozycje na gryfie dokładnie tą którą potrzebujemy w konkretnym miejscu (nawet jeżeli znamy tylko pozycje skali C-dur to znajmy je doskonale). Jak już widzimy pozycje skali to ćwiczenie i granie takiego arpeggio powinno wyglądać tak, że widzimy pozycje, a dodatkowo w myślach „podświetlają” się nam dźwięki pasażu. Brzmi może trochę nierealnie, ale po dłuższym ćwiczeniu i myśleniu da się to tak odbierać 🙂

Żeby je ładnie i płynnie opanować to zapuszczamy sobie jakiś podkład z niektórymi z tych akordów i po prostu do niego gramy =)

To są podstawowe pasaże. Znając budowę akordów i położenie interwałów możemy dane pasaże modyfikować. (przykładowo grając VIIb zamiast VII w akordzie CMaj7 automatycznie gramy C7 itp). Tak samo pasaży dotyczą zasady substytucji akordowej. Mój ulubiony przykład to granie Em7 nad akordem CMaj7 🙂

Zobaczmy interwały względem dźwięku C:

CMaj7 = C E G B (1 3 5 7)
Em7 = E G B D (3 5 7 9)

Czyli widzimy, że grając pasaż Em7 nad akordem CMaj7 uzyskujemy brzmienie akordu CMaj9 bez prymy =)

Przy okazji opanowanie tych pasaży pozwala na znalezienie nieznanych nam wcześniej pozycji akordów, czyli kolejna okazja do poszerzenia swojego arsenału akordowego 😉

Zachęcam do opracowania pasaży w pozostałych pozycjach skali durowej (jakby wszystko było podane na tacy to by nie było frajdy 😉 ) oraz spróbowania tworzenia innych pasaży niż te diatoniczne (przykładowo G7b9, CMaj7add#11 itp).

W ostateczności te wszystkie narzędzia, studiowanie skal, zależności, budowy akordów, harmonii, progresji mają nas otworzyć na nowe pozycje, nowe następstwa dźwięków, na nieogrywane wcześniej interwały, na nowe możliwości =) A w ostateczności to wszystko ma nam pomóc tworzyć muzykę, więc jak tylko poczujecie, że coś już Wam „leży pod palcami” to wyciągajcie z tego tyle melodii ile się da 🙂

Pozdrawiam i owocnego grania! 🙂

Autor: Marek “WilQ” K. (http://chomikuj.pl/highwolf)

Comments are closed.

Przeczytaj poprzedni wpis:
Skale modalne i pentatonika

Przed przejściem do kolejnej części praktycznej poświęconej wskazówkom dotyczącym składania melodii/improwizacji przyjrzymy się relacjom między skalami pentatonicznymi i skalami modalnymi....

Zamknij